Czyste powietrze dofinansowanie Rybnik
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z naszym specjalistą!
wybierz
dotacje / dofinansowanie, które cię interesuje
wybierz dotacje / dofinansowanie, które cię interesuje
Oferujemy audyty energetyczne oraz sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej dla klientów ubiegających się o uzyskanie dofinansowania, między innymi w ramach różnorodnych Programów:
- Czyste powietrze
- STOP SMOG
- Kredyt Ekologiczny FENG
- Moje Ciepło
- Mój Prąd 6.0
- Moja Woda
Dzięki tym programom można skorzystać z wsparcia finansowego, które umożliwia podjęcie działań mających na celu poprawę efektywności energetycznej budynków oraz redukcję zużycia energii. Zmniejszenie zapotrzebowania na wodę
Poniżej znajdują się informacje na temat poszczególnych programów, w ramach których można ubiegać się o dofinansowanie.
CZYSTE POWIETRZE
TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW: ciągłość do 2027 r.
Program Czyste Powietrze, realizowany przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest skierowany do właścicieli budynków jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych w domach jednorodzinnych. Czyste Powietrze to inicjatywa skupiająca się na ochronie środowiska poprzez modernizację systemów grzewczych w domach.
W programie występują trzy poziomy dofinansowania:
- Podstawowy: dla osób, których dochód roczny nie przekracza 135 tysięcy złotych.
- Podwyższony: w przypadku gdy dochód na jednego członka rodziny nie przekracza 1894 złotych (w gospodarstwie wieloosobowym) lub 2651 złotych (w gospodarstwie jednoosobowym). Dla prowadzących działalność gospodarczą dochód nie może przekraczać 40-krotności kwoty minimalnego wynagrodzenia.
- Najwyższy: gdy dochód na jednego członka rodziny nie przekracza 1090 złotych (w gospodarstwie wieloosobowym) lub 1526 złotych (w gospodarstwie
jednoosobowym). Dla prowadzących działalność dochód roczny nie może przekroczyć 20-krotności kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Co obejmuje dofinansowanie?
- Wymiana źródła ciepła
- Ocieplenie budynku
- Wymiana okien i drzwi
- Zakup rekuperacji
- Montaż paneli fotowoltaicznych,solarów słonecznych i magazynów energii
Komu przysługuje dofinansowanie?
Program jest przeznaczony dla osób fizycznych będących właścicielami lub współwłaścicielami domów jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych, dla których
wyodrębniona jest Księga Wieczysta.
W jaki sposób można uzyskać finansowanie w programie "Czyste Powietrze"?
Program oferuje dwie opcje finansowania: dotację i pożyczkę. Dotacja jest formą wsparcia finansowego, którą można otrzymać bez konieczności jej zwrotu. Jej wysokość zależy od dochodu netto przypadającego na jedną osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy.
Komu nie przysługuje możliwość skorzystania z programu czyste powietrze?
Warunki programu „Czyste Powietrze” wykluczają z dofinansowania budynki, które nie są wykorzystywane do zaspokajania własnych potrzeb mieszkaniowych wnioskodawcy. Dodatkowo, wniosek nie kwalifikuje się do dofinansowania, jeśli na powierzchni budynku przekraczającej 30% prowadzona jest działalność gospodarcza.
Jak przebiega przeprowadzenie audytu energetycznego na potrzeby Czystego powietrza budynku oraz co obejmuje usługa?
Przed opracowaniem audytu energetycznego budynku przeprowadzana jest wizja lokalna obiektu. Podczas spotkania audytor energetyczny inwentaryzuje budynek oraz wykonuje dokumentację zdjęciową. Istotne informacje podczas inwentaryzacji obejmują rok budowy budynku, rodzaj przegród (ściany zewnętrzne, stropy, podłoga, dach), system ogrzewania oraz podgrzewania ciepłej wody, rok montażu okien, drzwi, bram garażowych.
Usługa przygotowania audytu energetycznego Czyste Powietrze obejmuje:
- Omówienie zasad Programu
- Doradztwo w zakresie planowanych prac termomodernizacyjnych
- Przeprowadzenie wizji lokalnej u klienta z wykonaniem niezbędnych pomiarów
- Opracowanie audytu energetycznego
- Omówienie wyników audytu energetycznego
Jakie dane są niezbędne do złożenia wniosku o dofinansowanie z programu „Czyste powietrze"?
Do złożenia wniosku o dofinansowanie z programu „Czyste powietrze” wymagane są następujące dane:
- Dane (pesel) właściciela + współwłaściciela, jeśli istnieje.
- Pełny numer księgi wieczystej lub akt własności, jeśli księga wieczysta nie została
założona. - Numer działki, na której stoi budynek.
- Powierzchnia całkowita budynku.
- Informacja, czy w budynku jest prowadzona działalność gospodarcza, i w przypadku
takiej działalności, ile powierzchni domu zajmuje. - Informacja, instalacji CWU i CO i Wentylacji
- Adres e-mail i numer telefonu.
- Adres budynku i adres zamieszkania właścicieli.
- Dane współmałżonka/współwłaściciela (jeśli istnieje).
Jakie warunki trzeba spełnić, aby uzyskać dofinansowanie w ramach programu?
Aby uzyskać dofinansowanie w ramach programu, należy spełnić następujące warunki:
- Własność lub współwłasność budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
- Wymiana istniejącego źródła ciepła na nowe, które spełniają wymagania dotyczące klasy 5 i ekoprojektu (ecodesign).
- Brak przyłącza gazowego lub nieprzekroczenie limitu rocznego zużycia gazu określonego w Programie Czyste Powietrze
- Trwałe zlikwidowanie starego źródła ciepła, przy czym piec kaflowy lub kominek mogą pozostać w budynku jedynie w celach dekoracyjnych.
Ponadto, konieczne jest posiadanie:
- Aktywnego adresu e-mail i dostępu do niego
- Konta bankowego, którego numer również należy przygotować.
Jaką kwotę można uzyskać w ramach dotacji w programie "Czyste Powietrze"?
Dotacje w ramach programu „Czyste Powietrze” umożliwiają uzyskanie wsparcia nawet do 135 tys. złotych. Maksymalna kwota ta może być przyznana w przypadku demontażu nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz zakupu i montażu pompy ciepła wraz z kompleksową termomodernizacją i mikroinstalacją fotowoltaiczną pod warunkiem osiągniecia najniższego pułapu dochodowego określonego w Programie Czyste Powietrze.
W programie Czyste Powietrze termomodernizacja może być realizowana w jednym z trzech wariantów. Pierwszy z nich zakłada usunięcie nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz zakup i instalację pompy ciepła typu powietrze-woda lub gruntowej pompy ciepła do ogrzewania lub ogrzewania i c.w.u. W ramach tej opcji istnieje również możliwość m.in. zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej, ocieplenia przegród budowlanych czy instalacji wentylacji mechanicznej z rekuperacją.
Czytaj dalej…
W ramach drugiej opcji projekt zakłada demontaż nieskutecznego źródła ciepła na paliwo stałe oraz zakup i instalację alternatywnego źródła ciepła, różniącego się od tych wskazanych w opcji pierwszej lub montaż kotłowni gazowej. Beneficjent ma również możliwość przeprowadzenia dodatkowych prac, takich jak wymiana okien i drzwi, a także ocieplenie budynku.
W przypadku trzeciej opcji przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie dotyczy wymiany kotła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła, a jedynie pozostałych prac termomodernizacyjnych (bez możliwości montażu i zakupu nowej instalacji centralnego ogrzewania, c.w.u. i mikroinstalacji fotowoltaicznej). Wysokość dofinansowania różni się w zależności od rodzaju przedsięwzięcia oraz grupy, do której należy beneficjent.
Czyste powietrze dofinansowanie Rybnik – gdzie złożyć wniosek?
Wniosek czyste powietrze dofinansowane w Rybniku w ramach programu Czyste Powietrze można złożyć zarówno online, jak i osobiście w urzędzie. Aby zrobić to przez Internet, wystarczy odwiedzić stronę gov.pl, przejść do sekcji „Nieruchomości i środowisko” i wybrać opcję „Skorzystaj z programu Czyste Powietrze”. Jeśli chodzi o dotację z prefinansowaniem, wniosek należy złożyć przez system Generator Wniosków o Dofinansowanie. Natomiast w przypadku kredytu z dotacją, dokumenty należy złożyć bezpośrednio w wybranym banku.
Program czyste powietrze – czy warto?
Program Czyste Powietrze umożliwia właścicielom lub współwłaścicielom domów jednorodzinnych (oraz budynków w zabudowie szeregowej czy bliźniaczej) uzyskanie wsparcia finansowego na prace termomodernizacyjne oraz wymianę przestarzałych źródeł ciepła na nowoczesne, spełniające najwyższe standardy ekologiczne. Program cieszy się dużą popularnością, co widać w statystykach. Jednak pewnym wyzwaniem może być kryterium dochodowe, które wyklucza znaczną grupę osób potencjalnie zainteresowanych modernizacją swoich budynków z możliwości skorzystania z tego wsparcia. W ramach programu Czyste Powietrze dofinansowanie Rybnik oferuje mieszkańcom możliwość poprawy efektywności energetycznej swoich domów.
pozostałe pytania...
W przypadku gdy dofinansowanie obejmuje jedynie wymianę źródła ciepła na paliwo stałe, nie jest wymagane trwałe odłączenie kominka. Jednakże, jeśli wnioskodawca planuje ubiegać się o dofinansowanie innych elementów termomodernizacyjnych, kominek musi spełniać wymogi Ekoprojektu lub być trwale wyłączony.
W ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, kwalifikowane są wydatki poniesione w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 30 czerwca 2029 roku. Jednakże, przedsięwzięcie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Prace nad przedsięwzięciem mogły zostać rozpoczęte od 1 stycznia 2018 roku, jednak nie wcześniej niż 12 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie.
MOJE CIEPŁO
TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW – ciągłość do 31.12.2026 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków.
Środki na dotacje w ramach programu „Moje Ciepło” pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego, który jest instrumentem stworzonym przez Unię Europejską w celu
unowocześnienia sektora energii w wybranych państwach członkowskich, w tym w Polsce. Fundusz jest finansowany m.in. z opłat za emisję CO2, które ponoszą przedsiębiorcy działający na terenie UE. Jego krajowym operatorem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przeznaczył na program „Moje Ciepło” pulę środków w wysokości 600 mln złotych.
Na co można przeznaczyć dotację w ramach programu?
Dotacja może być wykorzystana na zakup i instalację pomp ciepła, w tym pomp ciepła gruntowych oraz pomp ciepła powietrze/powietrze lub powietrze/woda, przeznaczonych do nowych budynków mieszkalnych.
Dla kogo jest przeznaczony program dotacyjny?
Program dotacyjny jest skierowany do osób fizycznych, właścicieli lub współwłaścicieli domów jednorodzinnych, którzy chcą zainstalować w swoim nowo wybudowanym domu pompę ciepła, mając na uwadze troskę o środowisko.
- Beneficjentem może być osoba która jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku
mieszkalnego dla którego
a. Nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tego budynku
b.Złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy nie wcześniej niż 01.01.2021 lub złożono wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie nie wcześniej niż 01.01.2021 - Wnioskodawca może być osoba która jest również wpisana na pozwoleniu na budowę
Komu przysługuje dofinansowanie do zakupu pompy ciepła w ramach programu?
Dofinansowanie do zakupu pompy ciepła przysługuje osobom, które spełniają jeden z dwóch warunków:
- Wykazują roczny dochód do 100 000 złotych.
- Posiadają średni dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekraczający 1400 złotych w gospodarstwie wieloosobowym lub 1960 złotych.
Od czego zależy wysokość dofinansowania?
Wysokość dofinansowania zależy od rodzaju zainstalowanej pompy ciepła. Dla pomp powietrznych możliwe jest uzyskanie dofinansowania do 7 tysięcy złotych, natomiast dla pomp gruntowych do 21 tysięcy złotych. W obu przypadkach dofinansowanie wynosi maksymalnie 30% kosztów kwalifikowanych. W sytuacji posiadania karty dużej rodziny wysokość dofinansowania może być zwiększona do 45% kosztów kwalifikowanych.
Jak skorzystać z programu "Moje Ciepło"?
Aby skorzystać z tego rządowego programu, należy złożyć wniosek w trybie ciągłym, dopóki dostępne środki nie zostaną wyczerpane. Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną, korzystając z Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD), który jest dostępny na stronie internetowej https://gwd.nfosigw.gov.pl/.
Jakie dokumenty są potrzebne do programu "Moje Ciepło"?
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Moje Ciepło”, potrzebne będą następujące dokumenty:
- Pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy.
- Zawiadomienie o zakończeniu budowy lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie, jeśli dotyczy.
- SCHE gdzie zapotrzebowanie na energie pierwotna (EP) na poziomie 55 kWh/(m2*rok)
- Protokół odbioru, będący załącznikiem nr 2 do Programu Priorytetowego „Moje Ciepło”
Ile czasu trzeba oczekiwać na pieniądze z programu "Moje Ciepło"?
Realistycznie należy się nastawić na oczekiwanie około 3-4 miesięcy na decyzję dotyczącą przyznania dofinansowania
Pozostałe warunki, które należy wziąć pod uwagę przed przyznaniem dotacji z programu "Moje Ciepło":
- Pompa ciepła musi być nowa i zostać wyprodukowana maksymalnie 24 miesiące przed jej montażem.
- Pompa ciepła musi być jedynym źródłem ciepła, a program nie obejmuje wsparcia dla domów ogrzewanych paliwami stałymi.
- Beneficjent zobowiązuje się do eksploatacji zakupionej pompy ciepła w określonej we wniosku lokalizacji przez co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania z programu.
- Dotacja przysługuje jedynie przedsięwzięciom zakończonym przed dniem złożenia wniosku, co oznacza, że będzie miała formę refundacji po zakupie i instalacji nowego urządzenia.
- Jeżeli budynek jest współwłasnością, konieczna będzie zgoda wszystkich osób posiadających status współwłaściciela.
- Konieczne jest przedłożenie oświadczenia o braku podwójnego finansowania.
- Dotacja nie będzie udzielana na koszty przedsięwzięcia, które są finansowane z publicznych środków budżetu UE.
Co w przypadku, gdy w nowym domu znajduje się lub został zaplanowany kominek?
Warunkiem przyznania dofinansowania w ramach programu jest to, aby w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie było źródła ciepła na paliwo stałe. Istnieje jednak wyjątek dla kominka, który pełni funkcję rekreacyjną lub ozdobną. W takim przypadku obecność kominka nie dyskwalifikuje domu z programu.
Co zrobić, jeśli projekt budowlany nie uwzględnia pompy ciepła, a chcemy zaktualizować charakterystykę energetyczną budynku?
Jeśli projekt budowlany nie zawiera pompy ciepła, istnieje możliwość aktualizacji projektu w trakcie trwania budowy budynku. Oznacza to, że można wprowadzić zmiany w projekcie oraz w charakterystyce energetycznej, o ile nie złożono jeszcze zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Jednakże, jeśli już zawiadomiono o zakończeniu budowy lub budynek został oddany do użytkowania, konieczne będzie wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej. Koszty związane z wykonaniem tego świadectwa można uwzględnić jako koszty kwalifikowane w procesie składania wniosku o dofinansowanie.
MÓJ PRĄD 6.0
TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW: II kwartał 2024 r.
Celem programu Mój Prąd jest udzielenie nieodpłatnej pomocy finansowej dla osób fizycznych, aby zachęcić je do inwestowania w technologie generujące własną energię elektryczną z odnawialnych źródeł. Dotacja może pokryć do 50% kosztów określonych inwestycji.
Co obejmuje dotacja?
Dotacja w ramach programu Mój Prąd jest dostępna dla różnych rodzajów instalacji energooszczędnych, takich jak:
- Zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 kW do 10 kW.
- Zakup i montaż magazynu energii elektrycznej o pojemności minimum 2 kWh.
- Zakup i montaż pomp ciepła.
- Zakup i montaż magazynu ciepła.
- Zakup i montaż systemów do zarządzania energią
- Zakup i montaż kolektorów słonecznych.
Ważne jest, że dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd jest dostępne jedynie dla tych
projektów, które rozpoczęły się po 1 lutego 2020 r.
Program Mój Prąd jest skierowany do osób fizycznych, które:
- Rozliczają się w systemie net-billingu i nie złożyły jeszcze żadnego wniosku w ramach programu Mój Prąd.
- Korzystają z systemu opustów i nie otrzymały dotacji z Mój Prąd, ale mogą ubiegać się o wsparcie po przejściu na net-billing.
- Otrzymały już dotację w poprzednich edycjach Mój Prąd i spełniają jedno z poniższych warunków
○ Zakupiły i zainstalowały system po 1 lutego 2020 r.
○ Przeszły na system rozliczeń net-billing
○ Zakupiły urządzenie zwiększające auto-konsumpcję, które jest objęte wsparciem z programu Mój Prąd. - Mają podpisaną umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii.
- Produkują energię elektryczną lub ciepło do własnych potrzeb istniejącego budynku za pomocą instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na budynku Mieszkalnym lub na otaczającej go działce.
Kto może ubiegać się o dotację w ramach programu Mój Prąd?
Dotacja w ramach programu Mój Prąd przysługuje właścicielom i współwłaścicielom:
- Domów jednorodzinnych.
- Wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Jakie jest główne kryterium, które musi spełnić klient, aby otrzymać dotację w ramach programu Mój Prąd?
Podstawowym wymogiem dla klienta ubiegającego się o dotację w ramach programu „Mój Prąd” jest posiadanie gospodarstwa domowego oraz statusu osoby fizycznej, która produkuje energię elektryczną na własne potrzeby. Dodatkowo, konieczne jest zawarcie kompleksowej umowy, która reguluje wszystkie aspekty związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.
Jakie dokumenty są niezbędne do weryfikacji i rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd?
- Fakturę za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej.
- Dowód zapłaty faktury
- Dokument potwierdzający instalację licznika dwukierunkowego, wraz z danymi identyfikacyjnymi konkretnej umowy kompleksowej (wzór tego dokumentu zostanie udostępniony na stronach NFOŚiGW wraz z ogłoszeniem naboru).
Dlaczego warto?
- Oszczędność na rachunkach za prąd: Fotowoltaika pozwala na produkcję własnej energii elektrycznej, co znacząco redukuje koszty związane z zakupem energii od dostawcy. Dzięki temu można zaoszczędzić znaczną sumę pieniędzy na rachunkach za prąd
- Niezależność energetyczna: Posiadając własną instalację fotowoltaiczną, stajesz się mniej zależny od tradycyjnych dostawców energii. Możesz produkować własną energię, co daje większą niezależność w przypadku ewentualnych problemów z dostawą energii ze strony sieci.
- Magazynowanie energii: Dzięki możliwości magazynowania nadwyżek energii, które nie są natychmiast zużywane, można wykorzystać ją w momencie, gdy jest najbardziej potrzebna. To sprawia, że system fotowoltaiczny staje się bardziej efektywny i elastyczny.
- Ekologiczne rozwiązanie: Fotowoltaika jest ekologicznym rozwiązaniem, ponieważ energia słoneczna jest odnawialna i nie emituje szkodliwych gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Dzięki temu korzystanie z energii słonecznej przyczynia się do ochrony środowiska naturalnego i redukcji negatywnego wpływu na klimat.
KREDYT EKOLOGICZNY FENG
TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW: 1 tura 25.04 – 25.07 2024 г., 2 tura 17.10 – 30.12 2024 r.
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027 (FENG) mogą być
przeznaczone na działania zmierzające do redukcji zużycia energii w przedsiębiorstwach.
Dotacje w ramach Kredytu Ekologicznego mogą być wykorzystane na inwestycje takie jak:
- Wymiana maszyn na bardziej efektywne energetycznie,
- Nabycie urządzeń ekologicznych, instalacje ekologiczne,
- Montaż pomp ciepła, instalacje odnawialnych źródeł energii,
- Budowa instalacji fotowoltaicznych.
W przypadku uzyskania kredytu ekologicznego, konieczne jest przeprowadzenie audytu wykazującego oszczędność energii na poziomie 30%. Wysokość dofinansowania zależy od statusu przedsiębiorstwa, typu inwestycji i lokalizacji.
Dla kogo jest przeznaczony FENG?
Program jest dostępny dla mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do 10 osób, małych i średnich firm zatrudniających do 250 osób, oraz dla małych spółek o średniej kapitalizacji (zatrudniających do 499 pracowników i niebędących MŚP). Ponadto, obejmuje również spółki o średniej kapitalizacji, które zatrudniają nie więcej niż 3000 pracowników i nie są MŚP.
Jakie korzyści można uzyskać z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki?
Dzięki FENG możesz otrzymać dofinansowanie nawet do 80% wydatków kwalifikowalnych związanych z modernizacją posiadanej infrastruktury w celu zmniejszenia zużycia energii pierwotnej o co najmniej 30%. Możesz ubiegać się o wsparcie na termomodernizację budynku wykorzystywanego do prowadzonej działalności gospodarczej, wymianę maszyn/urządzeń lub zakup instalacji odnawialnych źródeł energii wytwarzających energię wyłącznie na własne potrzeby.
Jakie są wymagania, aby zakwalifikować się do Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG)?
- Przeprowadzenie audytu energetycznego, który jest niezbędny do określenia zakresu projektu i jego uzasadnienia.
- Zdobycie promesy kredytowej, co potwierdza gotowość instytucji finansowej do udzielenia kredytu na realizację projektu.
- Złożenie kompletnej dokumentacji w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), co obejmuje między innymi wniosek o dofinansowanie oraz wymagane załączniki.
- Pozytywna ocena wniosku i zawarcie umowy o kredyt ekologiczny z premią ekologiczną, co oznacza uzyskanie pozytywnej oceny projektu oraz zatwierdzenie warunków finansowania przez instytucję finansową.
Co musisz wiedzieć przed składaniem wniosku o dofinansowanie?
Zakres projektu, który można zawrzeć w wniosku, wynika z rekomendacji zawartych w Dokumencie audytu, który jest wymagany dołączyć do wniosku o dofinansowanie. Dokument audytu musi zawierać analizę zasadności przeprowadzenia termomodernizacji budynku wykorzystywanego do prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli audyt wykaże uzasadnienie termomodernizacji budynku, stanie się ona obowiązkowym elementem projektu.
Dodatkowymi elementami projektu, które również muszą wynikać z audytu, mogą być na przykład wymiana maszyn/urządzeń lub zakup instalacji odnawialnych źródeł energii wytwarzających energię na potrzeby własne Twojej działalności gospodarczej.
Jakie wydatki kwalifikowane można zaliczyć do Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG)?
- Zakup robót i materiałów budowlanych mających na celu poprawę efektywności
energetycznej budynków. - Wymiana środków trwałych na energooszczędne.
- Zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z realizacją projektu.
- Zakup, instalacja i uruchomienie urządzeń odnawialnych źródeł energii (OZE)
- Modernizacja dotychczasowej infrastruktury w celu zwiększenia energooszczędności procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie, w tym:
○ Modernizacja linii technologicznej lub budynków.
○ Inwestycje w instalacje OZE lub modernizację istniejących instalacji OZE.
STOP SMOG
TERMINY SKŁADANIA WNIOSKÓW: Ciągłość do 2026 r.
Program „Stop Smog” realizowany przez gminy i powiaty wspiera wymianę bądź likwidację wysokoemisyjnych źródeł ciepła oraz termomodernizację budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Jego celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń, poprawa jakości powietrza oraz efektywności energetycznej budynków poprzez działania niskoemisyjne.
Co obejmuje dofinansowanie?
- Wymianę lub likwidację źródeł ciepła na niskoemisyjne,
- Podłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
- Dostęp do energii z instalacji OZE
- Zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania budynków.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu "Stop Smog"?
Program rządowy Stop Smog jest skierowany do gmin, związków międzygminnych, powiatów oraz związków metropolitalnych, na obszarze których obowiązują uchwały antysmogowe. Poprzez uchwały antysmogowe rozumie się decyzje wprowadzające ograniczenia lub zakazy dotyczące eksploatacji instalacji, gdzie następuje spalanie paliw.
Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać dofinansowanie?
- Być właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego, faktycznie zamieszkującym ten lokal.
- Być dotkniętym ubóstwem energetycznym, co oznacza, że koszty ogrzewania domu stanowią znaczną część domowego budżetu.
- Dom musi znajdować się na terenie gminy objętej programem „Stop Smog”.
- Posiadać nieekologiczne, wysokoemisyjne źródło ciepła, które ma być wymienione lub zlikwidowane w ramach programu.
Jakie są etapy rozpatrywania wniosków w programie "Stop Smog"?
- Rejestrowanie wniosku.
- Ocena, czy zostały spełnione warunki współfinansowania.
- Uzupełnienie przez Wnioskodawcę brakujących informacji lub dokumentów.
- Ponowna ocena wniosku.
- Uchwała Zarządu NFOŚiGW w sprawie wyrażenia lub niewyrażenia zgody na zawarcie porozumienia.
Jak długi jest okres realizacji projektu programu "Stop Smog"?
Osoby starające się o dotacje w ramach programu Stop Smog mają 3 lub 4 lata na kompletną realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych, w zależności od tego, czy obejmują one do 2% łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na terenie gminy, czy więcej. Przedsięwzięcia te mogą obejmować instalacje oparte o gaz grzewczy lub montaż paneli fotowoltaicznych, między innymi.